„Elektroniczne usługi publiczne i dostęp do informacji przestrzennej dla mieszkańców subregionu bialskiego województwa lubelskiego”
Projekt pn. „Elektroniczne usługi publiczne i dostęp do informacji przestrzennej dla mieszkańców subregionu bialskiego województwa lubelskiego”, jest projektem partnerskim, realizowanym przez Gminy: Komarówka Podlaska, Ulan-Majorat (partner wiodący), Wohyń, Wola Uhruska i Wyryki.
Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy Jednostek Samorządu Terytorialnego realizujących projekt. Cel bezpośredni projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację do następujących celów szczegółowych:
- informatyzacja procesów wewnętrznych projekt poprzez rozbudowę, modernizację i wdrożenie nowych systemów informatycznych,
- zwiększenie dostępności informacji sektora publicznego poprzez rozbudowę zintegrowanej infrastruktury informacji przestrzennej i udostępnienie zasobów informacji sektora publicznego,
- uruchomienie nowych e-usług oraz poprawa funkcjonalności i e-dojrzałości istniejących e-usług poprzez tworzenie i rozwijanie platform e-usługowych,
- wzmocnienie cyberbezpieczeństwa dla zapewnienia bezpieczeństwa świadczonych e-usług.
Planowane jest uruchomienie e-usług dla mieszkańców i przedsiębiorców charakteryzujących się wysokim poziomem dojrzałości (117 usług transakcyjnych – 4 poziom oraz 150 usług spersonalizowanych – 5 poziom), większość z nich charakteryzuje wysoki potencjał korzystania (dotyczą często załatwianych spraw).
Uruchomienie e-usług będzie możliwe dzięki zaplanowanym w projekcie działaniom: wdrożeniu i modernizacji systemów informatycznych w urzędach gmin i modernizacji infrastruktury sieciowo-sprzętowej w zakresie niezbędnym dla zaplanowanych działań.
Projekt zakłada integrację systemów informatycznych urzędów oraz uruchomienie dedykowanych rozwiązań front-office dla mieszkańców. Zakłada się maksymalne wykorzystanie rozwiązań realizowanych na poziomie krajowym, w tym mechanizmów platformy ePUAP, Węzła Krajowego, usługi mObywatel, Krajowego systemu e-Doręczeń.
Zaplanowano udostępnienie baz danych zawierających zdigitalizowane zasoby informacji sektora publicznego poprzez API (Interfejs Programowania Aplikacji). Przewiduje się wykorzystanie aplikacji na urządzenia mobilne, a wszystkie rozwiązania dostępne dla mieszkańców będą dostępne przez strony responsywne. Systemy wdrażane w ramach projektu będą spełniać wymagania dotyczące interoperacyjności i wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych. Zaplanowane rozwiązania uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnością.
W ramach projektu planuje się:
- opracowanie dokumentacji technicznej projektu i przeprowadzenie zamówień publicznych,
- uzupełnienie infrastruktury sprzętowej w zakresie koniecznym dla realizacji dalszych działań,
- rozbudowę i modernizację systemów wewnętrznych urzędów, w tym zakup i wdrożenie nowych systemów informatycznych,
- digitalizację zasobów informacji sektora publicznego,
- uruchomienie e-usług w oparciu o rozbudowane i zmodernizowane systemy wewnętrzne poszczególnych urzędów,
- uruchomienie wspólnej dla gmin – partnerów projektu platformy planowania przestrzennego i udostępniania zasobów informacji sektora publicznego,
- podniesienie cyberbezpieczeństwa urzędów.
Po roku od zakończenia realizacji projektu zakłada się osiągnięcie wskaźnika Użytkownicy nowych i zmodernizowanych publicznych usług, produktów i procesów cyfrowych na poziomie 1317 osób.
Okres realizacji projektu: 31.05.2023 – do 29.08.2025 r.
Data podpisania umowy o dofinansowanie: 20.12.2023 r.
Całkowity koszt projektu: 8 484 759,43 zł
Dofinansowanie z UE: 7 212 045,52 zł
Dofinansowano ze środków z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytet II Transformacja gospodarcza i cyfrowa regionu, Działanie 2.1 Cyfrowe Lubelskie (typ projektu 1, 2, 4, 5)