Muzyka jest wszędzie
8 maja 2020
Temat Tygodnia: „Muzyka jest wszędzie”
- Muzyka odgrywa ważną rolę we wszechstronnym rozwoju dziecka, a wiek przedszkolny to najlepszy czas na rozpoczęcie edukacji muzycznej. Zaleca się głównie: ruch przy muzyce, śpiew, grę na instrumentach, słuchanie oraz tworzenie muzyki.
- Dzieci reagują na muzykę zachwytem i radością. Intuicyjnie klaszczą, tupią, pobudzają się lub uspokajają, poważnieją i mówią o niej. Pod wpływem edukacji muzycznej te nieuświadomione reakcje mogą przekształcić się w świadome przeżywanie muzyki – np. w tańcu.
- Edukacja muzyczna rozwija nie tylko wrażliwość estetyczną i poczucie rytmu, lecz także wpływa na rozwój klatki piersiowej oraz wzmocnienie więzadeł głosowych. Zajęcia przy muzyce i śpiewie kształcą ogólną koordynację ruchową dziecka oraz korzystnie oddziałują na pracę narządów wewnętrznych (płuc, serca) i układu nerwowego. Rozwijają również wyobraźnię dziecka, wzbogacają jego słownictwo i poprawiają wymowę. Treść piosenek poszerza jego wiedzę o świecie. Nauka tekstu to także ćwiczenie pamięci oraz praca nad utrzymywaniem koncentracji i uwagi.
- Muzyka odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka. Pomaga wyrażać siebie, lepiej rozumieć innych i zapamiętywać istotne chwile naszego życia. Obcowanie z nią jest przyjemne. Ułatwia wyzwalanie nadmiaru energii i umożliwia zmianę nastroju. Pomaga także rozumieć abstrakcję i uczy analizowania oraz syntetyzowania.
- Zachęcamy do słuchania różnorodnej muzyki w zaciszu domu. Dostosowujmy treść tekstów piosenek do poziomu rozwoju dziecka.
- Rozwiązywanie zagadek słownych o instrumentach.
- Z pomocą dźwięków, z pomocą ucha. Z radia lub z płyty, człowiek jej słucha. (muzyka)
2. Okrągły i brzuchaty, wśród zabawek czasem leży. Zależy mu na tym, aby go uderzyć. Gdy stuknę go czasem – zagra pod palcami. (bębenek)
3. Mały i cienki, cieniutkim głosem, zagra piosenki pod twoim nosem. (flet)
4. Chyba największy wśród instrumentów, swoją ogromną paszczę otwiera, by pięknie grały wszystkie koncerty ( fortepian)
5. Zrobione są z drewna, cztery struny mają, gdy pociągniesz po nich smyczkiem, to pięknie zagrają. (skrzypce)
6. Duża albo mała, jak u słonia zwie się. Gdy zaczynasz w nią dmuchać melodia się niesie. (trąbka)
- Zachęcamy: do nauki dowolnej piosenki dla dzieci, oraz do wykonania dowolnego instrumentu muzycznego. Pomysł można znaleźć na stronie internetowej:
https://ekodziecko.com/zaklinacz-deszczu
https://ekodziecko.com/przeszkadzajki
http://www.ourtime.pl/robotki-reczne-instrumenty/
- Propozycja kart pracy związanych z muzyką: muzyka karty pracy
- Piosenki dla dzieci: Lili i Plaf i Wygibasy z naszej klasy – MEGA Zestaw 1 GODZINA-Super zabawy- https://www.youtube.com/watch?v=JSEHK1V4w7k
Polecamy…