Dzień Polskiej Muzyki i Plastyki
15 maja obchodzony jest Dzień Polskiej Muzyki i Plastyki.
Muzyka łącznie z plastyką stanowi ważny element wychowania estetycznego w przedszkolu. W wieku przedszkolnym dziecko wprowadzane jest w świat muzyki i plastyki. Słuchaniu muzyki towarzyszą przyjemne przeżycia wywołane harmonią dźwięków i rytmem. Teksty piosenek dla dzieci zawierają wartości poznawcze i wychowawcze. Mogą być inspiracją do zajęć plastycznych. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach muzycznych i muzyczno ruchowych. Pobudzają one wyobraźnię, poprawiają koordynację ruchową, wspomagają rozwój emocjonalny i fizyczny dziecka. Podczas zajęć plastycznych w przedszkolu dzieci mają kontakt z różnymi rodzajami sztuki i technikami plastycznymi. Aktywność plastyczna dzieci łączy procesy emocjonalne, poznawcze i motoryczne, przyczynia się do harmonijnego rozwoju dziecka. Daje dzieciom zadowolenie, radość i wzmacnia poczucie własnej wartości.
W pracowni artysty muzyka
1. Posłuchajcie fragmentu wiersza W. Chotomskiej Skrzypce.
Z Włoch do nas przyjechały,
mieszkają od stuleci,
skrzypkowie je kochają
tak jak rodzone dzieci ‒
huśtają je na rękach i tulą do policzka,
chuchają i dmuchają, i nie żałują smyczka.
Sypiają w futerale, na miękkim aksamicie
i zdawać by się mogło, że mają słodkie życie. (…)
2. Rozmowa na temat utworu.
‒ Z jakiego kraju przyjechały do nas skrzypce?
‒ Gdzie przechowujemy skrzypce?
‒ Jak nazywamy muzyka, który gra na skrzypcach?
‒ Spróbujcie naśladować grę na skrzypcach.
3. Słuchanie utworu F. Chopina Preludium Des-dur ,,Deszczowe”. Przed wysłuchaniem utworu przybliżamy dzieciom postać Fryderyka Chopina.
Fryderyk Chopin (Szopen) to wybitny polski kompozytor i pianista. Komponował: mazurki, sonaty, polonezy i inne utwory. Naukę gry na fortepianie rozpoczął,
gdy miał 5 lat.
4. Rozmowa na temat utworu.
‒ Jakie emocje wywołuje ten utwór? (Smutek, złość, radość, spokój, powagę).
‒ Co wyobrażaliście sobie, gdy słuchaliście tego utworu?
5. Improwizacja taneczna z kroplami deszczu przy utworze F. Chopina Preludium Des-dur „Deszczowe”.
Dziecko otrzymuje niebieski foliowy worek na śmieci. Trzymając oburącz otwarty worek, dziecko
wykonuje energiczny obrót dookoła własnej osi, nabierając powietrza do worka. Potem je zawiązuje,
tworząc krople wody. Przy dźwiękach muzyki dziecko dowolnie porusza się ‒ tańcząc z kroplami deszczu.
Dziękujemy za wspólną zabawę.
Dla tych którzy czują niedosyt, super pomysły na wykonanie prostych instrumentów muzycznych: https://player.vimeo.com/video/231827589
Karty pracy do wykonania: Karta pracy nr 1 Karta pracy nr 2
W pracowni malarskiej:
Zachęcamy do obejrzenia filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=WEx0PPmqBlY
Po obejrzeniu filmu odpowiedzmy na pytania:
- Czym zajmuje się malarz?
- Jakich narzędzi potrzebuje do swojej pracy?
- Gdzie mogą malować malarze?
- Jak nazywa się pomieszczenie, w którym pracuje malarz?
- Jak są tworzone farby?
Karta pracy do wykonania: Karta pracy nr 3
Zabawmy się w artystów plastyków:
W pracowni malarza cz. 1 https://player.vimeo.com/video/209588893
W pracowni malarza cz.2 https://player.vimeo.com/video/216630445
DZIEKUJEMY ZA WSPÓLNĄ ZABAWĘ