Na majowej łące

19 maja 2020

Wiosna, a szczególnie maj, to bardzo dobry czas na obserwowanie dynamicznie rozwijającej się przyrody. Jest coraz cieplej, chętnie przebywamy na dworze i podziwiamy, jak wszystko rozkwita wokół nas. Cieszą nas kwitnące sady i ogrody. Warto też w tym czasie zwrócić uwagę na piękny wygląd majowej łąki. W otoczeniu przyrody zatrzymać się na chwilę, dostrzec różnorodność kolorów i zapachów jakie wiosną znajdziemy na łące.
To właśnie łąkę z całym jej bogactwem będziemy poznawać w tym tygodniu. Łąka rozkwita w maju całą paletą barw: zieleń traw przeplata się z kolorami kwiatów i ziół (służących ludziom i zwierzętom) takich jak: koniczyna, stokrotki, mak polny, rumianek, chaber, dziurawiec, dziewanna, mlecze, jaskry, czasem też niezapominajki i kaczeńce oraz wiele innych. Nie od dziś wiadomo, że przyroda sama tworzy najpiękniejsze kompozycje roślinne i jest w tym prawdziwą mistrzynią. Gdy przyjrzymy się łące dokładniej, to oprócz roślin, możemy spotkać jej mieszkańców. Jakich? Zobaczymy, wybierając się na łąkę razem ze Skrzatem Borówką. „Wędrówki Skrzata Borówki” – odcinek 3 „Łąka”

W poznaniu mieszkańców łąki pomocna okaże się również prezentacja pt. „Co piszczy w trawie?”

1. Posłuchajcie wiersza I. R. Salach „Łąka”.
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o, różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.

2. Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza.
− Jakie zwierzęta spotykamy na łące? Jakie rośliny rosną na łące?

3. Rozwiązywanie zagadek związanych z łąką. Dzieci mogą podać rozwiązania zagadek w formie podzielonych rytmicznie słów (na sylaby).
– Ma sto biało-różowych płatków wokół żółtego środka. Każdy odgadnie, że to… (stokrotka)
– Lata nad kwiatami i sam wygląda jak kwiat. Co to za owad? Czy ktoś już zgadł? (motyl)
– Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
– Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
– Lata, lata koło nosa. Uwaga! To…(osa)
– Kiedy jest początek lata, z płatka na płatek lata. Dzięki jej pracowitości miodek w domu mam dla gości. (pszczoła)
– Wiosną mnie spotykaliście, lubię jadać różne liście. Kiedy boję się lub śpię, do muszelki chowam się.(ślimak)
– Choć nie widzi wcale, radzi sobie doskonale. Przed swym wrogiem w obawie, ukrywa się pod kopcem w trawie. (kret)
– Jestem mała i zielona, w trawie całkiem zanurzona. Moim hobby jest pływanie. Lubię także rechotanie. (żaba)
– Zimą czeka go Afryka, wiosną zaś go Polska wita, duże gniazdo na kominie, z tego właśnie ptak ten słynie.(bocian)
– Ich kryjówką bywa kwiatek, ile kropek – tyle latek. Ich skrzydełka są w kropeczki, to są właśnie…(biedroneczki)

4. Ćwiczenia oddechowe Motyle. Dzieci tworzą motyle z serwetek, ściskając serwetki w połowie. Dmuchają na nie mocno, aby „motyle” poruszały się.

5. Zabawa relaksacyjna – Wiosenny masaż.
Siedzimy jedno za drugim. Mamy przed sobą plecy dziecka (potem zmiana i dziecko ma przed sobą plecy rodzica). Mówimy tekst rymowanki, a dziecko masuje plecy osoby siedzącej przed nim.

Dzieci:
Po łące skacze żaba, (uderzają piąstką prawej ręki),
a za nią skaczą dwie. ( a potem – dwoma piąstkami),
Cóż za cudowna łąka!
Zachwycać można się!
Po łące chodzi bocian (dwoma palcami naśladują chód bociana),
i patrzy tu i tam.(przesuwają ręką w jedną i w drugą stronę),
Tuż obok płynie rzeczka, (całą dłonią kreślą kształt wijącej się rzeczki),
a nad nią lata ptak.( kreślą kształt lecącego ptaka (leżącej cyfry trzy)),
Maleńka szczypaweczka (delikatnie, obiema dłońmi szczypią plecy),
wdrapuje się na mak.
Ślimak powoli sunie, (powoli przesuwają całymi dłońmi po plecach),
lekko marzy, by być jak rak. (szczypią plecy, łapiąc większe fragmenty skóry).

Zabawy pochodzą z: „Kolorowy start- czterolatek” – przewodnik metodyczny część 4, wyd. MAC, autor : Wiesława Żaba-Żabińska
Zagadki pochodzą z: https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-zwierzetach-na-lace/ oraz „Kolorowy start- czterolatek” – przewodnik metodyczny część 4, wyd. MAC autor : Wiesława Żaba-Żabińska

Zamieszczamy również propozycje ciekawych prac plastycznych na temat łąki. Zachęcamy do obejrzenia i wykorzystania przez chętne dzieci.

• Kolorowa łąka – praca plastyczna

• Stemplowana łąka- praca plastyczna

Urząd Gminy Komarówka Podlaska

Adres ul. Krótka 7 21-311 Komarówka Podlaska
Telefon 83 35 35 004
E-mail Sekretariat:
komarowka@home.pl
Wpłaty Bank Spółdzielczy w Radzyniu Podlaskim oddział Komarówka Podlaska
80 8046 1070 2003 0450 1859 0001
Nabywca Gmina Komarówka Podlaska Ul. Krótka 7 21-311 Komarówka Podlaska NIP: 5381850234 REGON: 030237575
Odbiorca Urząd Gminy w Komarówce Podlaskiej Ul. Krótka 7 21-311 Komarówka Podlaska NIP: 5381553565 REGON: 000545811
Poprawny CSS!