Tydzień Czytania- Dzień z owadami
DZIEŃ Z OWADAMI
I. Odgadywanie zagadek.
- W kropki ma spódnice,
lubi zjadać mszyce. (biedronka)
2. Jest pracowita,
a cały jej trud,
z pewnością docenisz,
jeśli lubisz miód. (pszczoła)
3. Znacie takiego konika,
który zawsze w trawie cyka? (świerszcz)
4. Bzyka koło ucha, nie osa, nie mucha,
5. Kiedy Cię ukłuje, bąbel wyskakuje. (komar)
6. Mieszka w kącie w zimie, w lecie
i na muchy sieci plecie. (pająk)
7. Tu cytrynek, tam paź królowej,
wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)
8. Choć są malutkie, lecz pracowite.
Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach.
Z drobnych igiełek budują pałac,
w którym ich tysiąc naraz zamieszka. (mrówka)
II. Słuchanie bajki czytanej przez rodzica: (www.BajkiDlaDzieci.net)
„Świerszczyk i mrówki” Z. Novák
Usiądźcie, dzieci przy mnie w krąg.
Mam dla was bajkę z leśnych łąk,
O dzielnych mrówkach jest to bajka
i o przygodach świerszcza-grajka.
Oto się budzi letni dzień
pełen cudownych złotych lśnień.
Wstały już muszki, chrząszcze, mrówki,
pszczoły motyle, boże krówki…
Przy łące, gdzie się kończy las,
stał ni to zamek, ni to głaz.
Ale nie król miał w nim komnaty,
nie rycerze, ani pan bogaty.
Mieszkał w nim dzielnych mrówek ród.
Dewizą ich codzienny trud.
Wszystkie jak jedna ile siły
w mrowisku żywność gromadziły.
W brzęczenie muszek, pszczół i os
wplatał się czysty, dźwięczny głos.
Brzmiał rankiem, we dnie i wieczorem
wśród traw i kwiatów pod jaworem.
To świerszczyk rankiem skrzypki brał
i wszystkie piosnki jakie znał
wygrywał na przeróżne tony,
zawsze ochoczy, niestrudzony.
Brzmiały więc skrzypki cały czas,
wnet poweselał wokół las
i dalej tańczyć – nawet pszczoły
żwawo ruszyły w tan wesoły.
I tylko mrówki pośród traw
przejęte wagą własnych spraw,
chociaż ich wabi pieśń wesoła,
pilnie pracują w pocie czoła.
Już zwiądł ostatni letni kwiat,
ostatni liść już z drzewa spadł,
deszcz leje zimny, wicher dmucha
– listopadowa zawierucha.
Nasz biedny świerszczyk został sam,
bezradnie biega tu i tam
i z wycieńczenia aż się słania.
Nikt już nie słucha jego grania.
Kiedyś miał wszędzie jadła w brud.
Dziś mu zagląda w oczy głód.
Gdzie ma się udać? W którą stronę?
Skrzypki już dawno rozstrojone…
A potem śnieg zasypał świat.
Zziębnięty świerszcz na ziemię padł,
na skrzypki śnieżne płatki płyną…
Czyżby mu przyszło marnie zginąć?
Uratowany! Będzie żył!
Chociaż utracił tyle sił.
W mrowisku mrówki jadło znoszą
i grzecznie pana Świerszcza proszą.
Aby do stołu z nimi siadł
i smakołyków krocie zjadł.
A gdy już dobrze się posilił,
wtedy ze wstydem głowę schylił:
„Byłem niemądry, wiem to sam.
Jakże się dziś odwdzięczyć mam?”
„O tym już nie myśl świerszczu miły,
to myśmy tobie dług spłaciły,
bo dzięki pięknej pieśni twej
nam wszystkim w pracy było lżej.
A teraz bardzo cię prosimy,
wyczaruj lato w środku zimy!”
„Chętnie”, rzekł świerszcz, od stołu wstał,
wziął skrzypki, no i grał, grał, grał…
III. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Jakie zwierzęta obudziły się w letni dzień?
Które zwierzęta pracowały najpilniej?
Co lubił robić świerszcz?
Co stało się ze świerszczem podczas zimy?
Kto go uratował?
Czym odwdzięczył się świerszcz mrówkom za pomoc?
IV. Do wykorzystania ilustracja łąki w formie puzzli do ułożenia przez dziecko
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/233577-mieszka%C5%84cy-%C5%82%C4%85ki
V. Jak zrobić pszczołę lub biedronkę? – praca plastyczna
http://lulajblog.blogspot.com/2017/06/mieszkancy-aki-pszczoka-biedronka-i.html
Do zrobienia mieszkańców łąki potrzebujemy:
- 3 rolki po papierze
- kolorowy papier: czarny, czerwony, biały, żółty, zielony
- nożyczki, klej, czarny mazak
- taśma klejąca
- dziurkacz
Jak zrobić biedronkę:
Na czerwonym papierze 3 razy odrysowujemy od małej miseczki koło. Wycinamy
Przyklejamy jedno koło do drugiego. Robimy to w celu usztywnienia skrzydełek.
Sklejone koło przecinamy na pół.
Z czarnego papieru wycinamy małe kółeczka. Przyklejamy je do czerwonych skrzydełek biedronki.
Z czarnego papieru wycinamy prostokąt o wysokości rolki po papierze.
Obklejamy nim rolkę. Aby papier lepiej się trzymał możemy końce przykleić taśmą klejącą.
Z białego papieru wycinamy dwa kółka, z czarnego za pomocą dziurkacza – dwa mniejsze.
Przyklejamy do rolki najpierw białe, potem czarne kółeczka. Tak powstaną nam oczy.
Z czarnego papieru wycinamy czółka. Przyklejamy je od wewnętrznej strony rolki za pomocą taśmy klejącej.
Przy pomocy taśmy klejącej przyklejamy do biedronki skrzydełka.
Jak zrobić pszczółkę:
Z żółtego papieru wycinamy prostokąt o wysokości rolki po papierze.
Obklejamy nim rolkę. Aby papier lepiej się trzymał możemy końce przykleić taśmą klejącą.
Z białego papieru wycinamy dwa kółka, z czarnego za pomocą dziurkacza – dwa mniejsze.
Przyklejamy do rolki najpierw białe, potem czarne kółeczka. Wyjdą nam oczy pszczółki 🙂
Z czarnego papieru wycinamy czółka. Przyklejamy je od wewnętrznej strony rolki za pomocą taśmy klejącej.
Czarnym mazakiem rysujemy uśmiech pszczółce.
Z czarnego papieru wycinamy 3 paseczki o szerokości mniej więcej 0,8 cm.
Przyklejamy je do brzuszka pszczółki.
Na żółtym papierze 3 razy odrysowujemy od małej miseczki koło. Wycinamy
Przyklejamy jedno koło do drugiego.
Sklejone koło przecinamy na pół. Przyklejamy je taśmą klejącą do plecków pszczółki.
VI. karta pracy do wykorzystania
Dla chętnych (www.facebook/calapolskaczytadzieciom.pl):
Opowieść o wyjątkowym Świerszczyku, który zamieszkał w redakcji i ukochał zapach papieru…
„Dorota Sumińska w rozmowie o owadach oraz film stworzony przez Pana Poetę pt. „Życie w ulu”.
Prezentacja przez Dorotę Koman książki pt. „Pszczoły” Piotra Sochy