Dzień dobrych rad
KTO DOBRYCH RAD SŁUCHA, MA UŚMIECH OD UCHA DO UCHA
- Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Wędrujący katar”.
W szkole na ulicy Szpaczej
chodzą żywe rozpylacze:
‒ A psik!
Kicha Renia, kicha Ania,
żadna buzi nie zasłania.
‒ A psik!
‒ A psik – Ania wprost na Milę,
no i Mila też za chwilę:
‒ A psik!
Na Barbarę kicha Renia,
więc Barbara bez wytchnienia:
‒ A psik!
Teraz katar już rozpyla
Renia, Ania, Basia, Mila,
‒ A psik!
Podszedł do nich Jaś – kolega –
i po chwili się rozlega:
‒ A psik!
Jaś się przysiadł do Piotrusia,
więc i Piotruś kichać musiał:
‒ A psik!
Nim do klasy weszła pani,
wszyscy byli zakichani:
‒ A psik! A psik! A psik!
A jest na to prosta rada:
Nie kichajcie na sąsiada.
‒ A psik!
Zasłoń buzię przy kichaniu.
Gdzie chusteczka? Aha, w praniu…
‒ A psik! A psik! A psik!
- Rozmowa na temat
- Co dolegało dzieciom?
- Co trzeba robić podczas kichania, aby nie zarazić innych?
- Zabawa Dobre rady znamy i z nich
Rodzic kilkakrotnie powtarza zdanie: Dobre rady znamy i z nich korzystamy, akompaniując sobie klaskaniem.
Dzieci poruszają się po (pokoju) sali. Na przerwę zatrzymują się i słuchają dobrej rady, którą wypowiada prowadzący:
– Kiedy kaszlesz, odwróć głowę, bo zarazisz dzieci zdrowe,
a następnie powtarzają ją z pomocą rodzica w odpowiedniej pozycji, np.: stojąc na jednej nodze itp.
Podczas kolejnych przerw rodzic wypowiada następne dobre rady, np.:
– Gdy masz katar, Aniu, zasłoń buzię przy kichaniu.
– Gdy chcesz być silny, nie chcesz chorować, musisz się gimnastykować.
– Kto dobrych rad słucha, uśmiech ma od ucha do ucha.
Na zakończenie zabawy dzieci próbują z rodzicami wymyślać dobre rady dotyczące nie tylko zdrowia, ale i bezpieczeństwa, zachowania względem innych.
- Zabawa matematyczna Liczymy chusteczki.
Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi rozłożone są 4 kolorowe kartki A4. Przy każdej z nich jest kartonik z odpowiednią liczbą krążków, od 1 do 4. Rodzice wypowiadają tekst: Gdy masz katar w nosie, no to kiepska sprawa. Jednak lepsza chustka od twego rękawa. Dzieci wypowiadają się na temat: Kiedy używamy chusteczki? Następnie rodzice rozdają dzieciom chusteczki higieniczne. Kiedy ponownie mówią tekst, zadaniem dzieci jest umieszczenie chusteczek na kolorowych kartkach, zgodnie z liczbą krążków na kartonikach. Po umieszczeniu chusteczek dzieci wspólnie przeliczają i sprawdzają, czy liczba krążków i liczba chusteczek na kartce są takie same.
- Zabawa Zaczarowane słowa.
Dzieci powtarzają tekst: Proszę, przepraszam, dziękuję ‒ cieszy, a nic nie kosztuje, ze smutkiem, z radością, cicho, głośno, szeptem. Następnie poruszają się po sali przy dźwiękach muzyki. Na przerwę, zatrzymują się i mówią jedno z zaczarowanych słów osobie stojącej najbliżej. Gdy ponownie usłyszą muzykę spacerują dalej. Na następną przerwę mówią kolejne zaczarowane słowo.
Źródło: https://www.mac.pl/mac-akademia/inspiracje
6. Karty pracy do wykonania